Profilreklam – för att stärka varumärket

De flesta företagare kan enas om att varumärket är viktigt, för såväl stora som små företag. För stora internationella företag är varumärket kritiskt för att behålla kundernas förtroende, och för att öka det. För ett mindre, nystartat företag kan varumärket vara avgörande för huruvida man lyckas slå sig fram i konkurrensen, eller inte. 

Det finns många metoder och konkreta tillvägagångssätt man kan använda sig av för att stärka sitt varumärke. En av de metoderna är profilreklam. Det kan handla om koppar, servetter, kläder eller ryggsäckar, till exempel. Relaterat är att ge så kallade Giveaways, små gåvor med företagets logga. 

Välj produkter med din verksamhet och målgrupp i åtanke

Det finns en mängd olika produkter att välja mellan för den som vill göra profilreklam. När man väljer vad man ska trycka sin logga på är det viktigt att ha såväl målgrupp som verksamhet i åtanke. 

Ett exempel på det är att yngre generationer allt oftare har miljön i åtanke när de köper eller använder en produkt. Om målgruppen är relevant för dig, skulle det kunna vara särskilt aktuellt att välja profilkläder som är ekologiska och som är tillverkade av naturliga material, på ett schysst sätt. 

Den produkt som din logga trycks på kommer onekligen att förknippas med verksamheten. Om din profilreklam är omfattande, kommer många potentiella kunders medvetenhet om ditt företag att förknippas med en särskild produkt. Valet av produkt är således inget som bör förhastas. 

Giveaways

En typ av profilreklam är att låta sin logga tryckas på små gåvor, som sedan kan ges bort vid exempelvis mässor, konferenser, kundmöten eller vid andra evenemang. Det är inte ovanligt att man gör detta, så här kan det vara bra att försöka sticka ut från mängden. Medan konkurrenter ger bort nyckelringar och små skohorn, kanske du istället kan ge bort USB-Stickor och pikétröjor? Visst, det må vara något dyrare, men kan ändå vara en investering som lönar sig. Produkter som folk verkligen använder kommer onekligen att innebära indirekt marknadsföring för dig. Om mottagaren bär sin nya pikétröja ofta, är det sannolikt många som kommer att se din logga.