När du planerar inför din resa är hotellet givetvis en av de viktigare punkterna i helhetsupplevelsen. Ett sunkigt hotell med dålig service kan förstöra hela semesterupplevelsen liksom ett fräscht och serviceinriktat hotell kan förgylla den. Det är givetvis olika viktigt med hotellets egenskaper beroende på hur man reser. För paret som åker iväg på en romantisk weekend är det klart viktigare än för kompisgänget vars syfte med resan är att upptäcka staden och enbart sova på hotellet. Anledningen till resan och sällskapet som delar upplevelsen kan på detta sätt påverka vikten av hotellets egenskaper.
Olika typer av hotell
Vi har alla olika preferenser och vår anledning till hotellvistelsen skiljer sig åt. Just därför finns det olika typer av hotell som passar en del men inte alla. De som åker iväg för en avkopplande semester tillsammans med sin partner är kanske intresserad av ett hotell av lite högre standard. Men hur ser de olika kriterierna egentligen ut och vad betyder de olika stjärnorna? (Vill du titta på Boutiquehotell eller har andra tydliga önskemål finns mycket bra att hitta via angeliqe.se)
Tre hotellkategorier
I det svenska systemet har vi tre hotellkategorier för samtliga hotell.
- Hotell – Denna kategori av hotell kan befinna sig i spannet mellan 1 till 5 stjärnor, men samtliga har restauration utöver frukost.
- Hotell Superior – Hotell inom denna kategori har ett högre antal tilläggspoäng inom respektive stjärnklass.
- Hotell Garni – Dessa hotell kan som högst få 4 stjärnor och inom denna kategori finns det hotell som endast serverar frukost.
De olika stjärnklasserna
Nedan följer en enkel sammanfattning av de obligatoriska kriterierna i vardera stjärnklass.
- 1 Stjärna – Hotell med gemensamma utrymmen för bad/wc, frukostservering, möjlighet till väckning, tillträde dygnet runt och daglig städning av rum.
- Superiortillägg – Eget bad/wc och TV i rummet.
- 2 Stjärnor – Hotellet har utöver stjärnklass 1, även badlakan, handfat med tvål och sänglampa på rum. Minst 40 % av rummen har privat bad/wc och TV.
- Superiortillägg – Eget bad/wc och TV i rummet.
- 3 Stjärnor – Bemannad reception 14 timmar, privat bad/wc, hårtork, helfigurspegel, arbetsbord, radio, TV, möjlighet till internet, möjlighet till bagageservice, hiss.
- 4 Stjärnor – Bemannad reception 18 timmar, bekväma möbler, safebox, internetuppkoppling i rummet, minibar alternativt roomservice, middag 6 dagar i veckan, dagstidningar, hiss.
- 5 Stjärnor – Bemannad reception 24 timmar, sviter, extra toalettartiklar, badrock och tofflor, minibar, bar, lunch och middag 7 dagar i veckan, roomservice dygnet runt, tvättservice och bagageservice.
Utöver dessa kriterier bedöms även hotellet i sin helhet vad gäller underhåll, standard, kvalité på möbler, restaurang och utrustning men även det allmänna intrycket. Trots att man väljer att följa de olika kriterierna vid bedömning av hotell så finns det givetvis exempel på hotell där gästerna upplever att stjärnklassificeringen varit felbedömd. Antigen för att man tycker att hotellet håller en högre standard och service än vad stjärnantalet visar eller att man tycker att hotellet håller än sämre kvalité än vad so anges. Genom dessa förklaringar hoppas vi ändå att vi kunnat ge dig en riktning och kunna förenkla ditt val av hotell.